Sæt tydelige grænser med klarhed

og udvis venlighed overfor dig selv

Når vores grænser bliver overtrådt trigges forskellige følelser, typisk vrede.

Vreden er ofte rettet mod den der har overtrådt grænserne. Men vreden kan også være rettet indad mod os selv.

Grænser er en form for styrke og en måde, hvorpå vi kan tilpasse os vores identitet, vores ønsker og hvor vi står i verden. 

Når du ikke har grænser, sender du et signal om, at du ikke ved hvad du vil, at du tager hvad du kan få, og at du ikke kæmper undervejs.

Uden tydelige grænser, kan det opleves som om du konstant lever dit liv som en dørmåtte. 

At sætte grænser er en form for selvrespekt og selvkærlighed. Ved at respektere dig selv nok til at sætte de nødvendige grænser i dit liv, opdager du en unik følelse af frihed og ro i sindet.

Men hvad er grænser, og hvorfor er det så svært at overholde dem?

Det vil jeg forsøge at belyse i dette blogindlæg.





Grænser er standarder

En god definition af grænser er at sætte lighedstegn mellem grænser og standarder. Standarder er regler du har opsat for at kunne være i trivsel.

Det betyder ikke at du skal forvandle dig til en Gandalf! (Selvom det kunne være sjovt at prøve).

Grænser er dine standarder som du har ansvar for at kommunikere ud til omverden.

For at kunne gøre dette, har du behov for klarhed og integritet i dine handlinger.

Det der sker når vores grænser bliver overtrådt er at vores emotionelle selv tager over. Vi skaber et rum for drama. Og alt dette sker helt ubevidst.

Dit emotionelle selv stoppede sin udvikling i en alder af 14-17 år.

Vil du lade en 15-årig version af dig selv styre dit liv eller dit virke?

Mit gæt er, at det ønsker du ikke. Ellers havde du formentlig ikke klikket på blodindlægget eller fået læst helt her ned til.

Her er mit bud på hvordan du kan trække energien tilbage i dig selv, og bruge den konstruktivt uden at vække din indre teenager.





3 spørgsmål du kan stille dig selv.

I stedet for at lade din indre teenager styre showet, har jeg lavet 3 trin med spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du opdager, at dine grænser er blevet overtrådt.

Dette er et vigtigt forarbejde. Forarbejdet er nødvendigt for at komme helt ind til kernen og forankre dig selv til din intention.

Ær dig selv ved at afsætte tid til at reflektere over spørgsmålene i de 3 trin.

  1. Dette trin er nok mere en handling, hvor du træder tilbage og tager kontakt til din overordnede intention (med dit liv, din virksomhed eller din handling)

Hvad var din intention?

Vær ærlig overfor dig selv, når du med nysgerrighed undersøger om du måske har tilladt dine undskyldninger, at feje problemerne ind under gulvtæppet.

  1. Kunne denne situation vise dig nogle mønstre som spænder ben for dig? Hvilke?

Hvordan kunne denne situation kalde på en positiv udvikling for dig?

  1. Hvornår helt præcis holdt du op med at have klarhed?

Hvordan og hvor har du selv overtrådt dine egne grænser?

Sådan! Hvor er du sej.

Nu er du klar til at gå skridtet videre, og tage handling på overtrådte grænser.

I næste afsnit får du en trin for trin guide til hvordan du kan vælge kommunikere dine grænser ud til andre uden din indre teenagers drama.





Sådan ridser du dine grænser op

Når du er blevet bevidst om at dine grænser er overtrådt, og har besvaret spørgsmålene ovenfor, er du klar til at kommunikere dine standarder ud, og selv overholde dem.

Træd ud af dramaet ved at følge disse 4 trin:

1. List alle de facts og observationer som overbeviser dig om, at du har brug for at italesætte dine standarder overfor en anden.

Vær så objektiv som muligt i din beskrivelse. Beskriv det, der er sket, uden at beskrive dine holdninger eller følelser.

Hvis du er helt blank, så start med at skrive: “Situationen lige nu er, at følgende er sket…”

2. Skriv de nøgle-følelser ned som dine observationer trigger i dig.

Hvad sker der helt inde i din egen kerne? Er det frustration? Tristhed? Vrede? Eller er noget helt fjerde du mærker?

Hvilken grundfølelse kalder på din opmærksomhed?

Vær åben og se hvad der dukker op, så du kan få det skrevet ned.

3. Nu har du en liste over dine objektive facts, og en liste over hvad situationen trigger af følelser i dig.

På dette trin skal du skrive ned hvilket behov eller krav, som er årsagen til den grundfølelse du fandt under trin 2.

Måske har du behov for lige at læse sætningen igen.

Bare giv dig tid.

Jeg venter på dig.

Det du skal lede efter her, er det behov, som ikke er blevet mødt, eller det krav som er blevet ignoreret.

4. Nedskriv en konkret anmodning.

Når du har en konkret anmodning er du klar til at kommunikere dine grænser ud til den anden med fokus på din konkrete anmodning (uden at blande dine følelser ind).

Når du vil kommunikere din din anmodning til den anden, så start med at opridse dine observationer. Du kan evt starte med sætningen: “Situationen lige nu er at jeg har observeret/lagt mærke til, at ….”

Herefter leverer du din anmodning, som en fremtidig løsningsmulighed. Det er så op til den anden enten, at ære din anmodning eller ej.

Når vi føler, at vi ikke har styringen forsøger mange af os at kontrollere situationen.

Men styrke er ikke det samme som kontrol.

Løven går heller ikke rundt på savanen og kontrollerer alt, for at bevare sin styrke.

Den hviler i sig selv og sin egen power, og har ikke behov for at minde andre om hvor stærk den er. Den har kontrollen ved at give slip på kontrollen.

Men hvorfor er det så svært, at overholde sine egne grænser?

Det vil jeg forsøge at belyse i det næste afsnit.





5 overbevisninger som får os til at overtræde vores egne grænser

Grænser handler om klarhed. Så simpelt kan det siges.

Overtrådte grænser giver os en fantastisk mulighed for at stoppe op og spørge os selv: 

Hvornår var det du gav slip på din klarhed? Og har du overhovedet haft klarhed?

Hvornår begyndte du at sige ja, når du mente nej?

Hvordan har du trænet folk omkring dig til ikke at ære din klarhed?

Jeg tror på at der er 5 overbevisninger, som får os til at give slip på klarhed og dermed overtræde vores egne grænser.

Vi har altid et valg og vores hænder er ikke bundet på ryggen.

Det FØLES blot sådan, fordi vi har disse fastgroede overbevisninger, som forplumrer vores klarhed.

1. Andre menneskers holdninger og meninger vejer tungere end vores egen klarhed og indre visdom.

En mavefornemmelse eller den intuitive sans puffer blidt til os, mens vores tanker, bekymringer og frygt skriger af os og tager opmærksomheden fra de kærlige puf.

2. Klarhed er ondskab og alle vil hade dig hvis du er klar og tydelig.

Vi er så bange for at folk skal blive skuffet over os, så vi giver slip på vores klarhed, grænser og behov.

Sandheden er at klarhed er venlighed!

Når du tager handling på denne overbevisning vil du opleve at din klarhed er tillidsskabende og folk stoler på dig og respekterer dig pga din ærlighed.

3. Kun divaer må have grænser.

Denne overbevisning kommer typisk til udtryk i form af “hvem tror du du er?- stemmer i hovedet.

Du er hverken snobbet eller en egoistisk skidderik, hvis du har standarder og behov.

Glem janteloven!

Også du har ret til at være i trivsel, uanset hvor lille og ubetydelig du til tider kan føle dig.

Ær dig selv, din tid og din trivsel.

4. Pengene kommer altid først

Denne overbevisning handler om at vi altid skal tage imod pengene, når de bliver tilbudt.

Hvis du som jeg er virksomhedsejer kan denne overbevisning vise sig i sætninger du siger inde i dig selv som “Jammen jeg har ikke råd til at afvise den eneste kunde eller klient”.

Hvad skal du bruge pengene til, hvis du er i mistrivsel og hader dig selv for ikke at have overholdt dine egne standarder.

Det er bedre at afvise og sige nej, hvis noget ikke føles rigtigt for dig.

Hver gang du siger nej i en sådan situation siger du ja til dig selv.

5. Det er muligt både at blæse og have mel i munden. Eller sagt på en anden måde. Det er muligt at være i balance og trivsel samtidig med at vi undgår at italesætte vores standarder og behov.

Det kan være at du bliver opmærksom på et mønster hvor du undgår konfrontation eller at vise sårbarhed for at undgå at kommunikere dine grænser med klarhed.

Rigtig mange er konfliktsky og vælger at tilsidesætte egne behov og standarder.

Men sandheden er at du kan ikke blæse og have mel i munden samtidigt.

Det kan ikke lade sig gøre og det giver en ubehagelig oplevelse at forsøge.

Det var så de 5 overbevisninger som får os mennesker til at overtræde vores egne grænser ved at give slip på klarheden.

Nogen mærker genkendelse på en enkelt eller to, mens andre genkender alle 5.

Jeg kan tilføje at jeg personligt genkender alle 5 i mig.

Den gode nyhed er, at når vi har bevidsthed og klarhed på en situation vi er utilfreds med, kan vi ændre det til noget andet.

Hvis du vil bruge min hjælp til at få klarhed eller fået lyst til at arbejde videre sammen med mine heste og mig, kan du booke en tid til et gratis gennembrudskald.

Et gennembrudskald er en gratis service jeg tilbyder dig, som har brug for en trin for trin køreklar plan for at få et gennembrud.

Det er til dig som oplever at sidde fast, og har brug for at se din situation fra et nyt perspektiv – et kærligt puf, så du kan komme videre i retning af at nå dine personlige eller professionelle mål.

Du booker din tid nemt og bekvemt online direkte i min kalender på linket her Bestil tid.

Nu er det din tur…

Du kan nu øve dig i at få klarhed over dine grænser, standarder og behov.

Her er lidt inspiration til hvad du kan gøre når du vil øve dig i at benytte redskaberne..

  1. Skriv en kommentar til dette blogindlæg med hvilken indsigt dette blogindlæg har givet dig, eller måske hvilket redskab du tænker hører til i værktøjskassen fremover. (Du finder muligheden nederst på siden her i bunden af dette indlæg)
  2. Del indlægget på de sociale medier hvor du i opslaget kort beskriver hvorfor du har valgt at dele det.
  3. Har du yderligere spørgsmål så hop ind i min nye brevkasse på Facebook og stil det dér: Brevkassen – Spørg en læge og hesteassisteret terapeut om stress og angst. Det er gratis at være med. 🙂



INDLÆG ANBEFALET TIL DIG

Rehabilitering af mennesker med stress, angst og PTSD igangsættes af hesteassisteret terapi – Her er 3 tips til dit første møde med en hest

Sådan får du succes med at henvise din veninde til terapi

Læs mere

Naturen Som Medicin (forsiden)

Hesteassisteret coaching

Lindring af angst med hesteassisteret terapi

Lad os holde kontakten

* indicates required

Vælg venligst hvordan du ønsker at høre fra Naturensommedicin.dk:

Du kan til hver en tid afmelde dig nyhedsbrevet igen ved at klikke på linket nederst i mailen. Du kan læse mere om min privatlivspolitik på min hjemmeside.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp’s privacy practices here.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Please reload

Vent venligst...